Príznaky stresu:

. únava, nespavosť alebo neschopnosť sústredenia

. nervozita, nepokoj alebo popudlivosť

. strata chuti do jedla, nauzea, žalúdočná nevoľnosť, hnačka aj zápcha

. bolesti hlavy

. strata záujmu o sex

. podráždenie, zloba, rozčuľovania alebo apatia a pesimizmus

Kedy vyhľadať lekára, keď prichádza stres

Ak máte dlhotrvajúce alebo silné príznaky stresu; oslabujú váš imunitný systém a zvyšujú riziko zdravotných problémov, ako je ochorenie srdca, vysoký krvný tlak, tráviace ťažkosti, peptické vredy, migrény a možno aj rakoviny.

Pôsobí Ak príznaky stresu problémy vo vašich osobných vzťahoch, práci alebo každodenných aktivitách, budete asi potrebovať antidepresívny liečbu.

Čo to je stres?

Stres je individuálny odpoveď na nadmerne zaťažujúce fyzickej, emočnej alebo intelektuálne požiadavky. Telo je vybavené na riešenie krátkych záťažových epizód, ale hladina stresu nad obvyklú normu môže byť pre duševné zdravie značne škodlivá.

Stres môžu vyvolať najrôznejšie krízové situácie: rodinné nezhody, finančné problémy, pracovné tlaky, zranenia. choroby, traumatizujúce udalosti atď Počiatočná reakciou organizmu je príprava na hroziace nebezpečenstvo; nadobličky – malé žľazy na horných póloch obličiek – uvoľní adrenalín a ostatné tzv stresové hormóny, ktoré zaisťujú prudký vzostup energie a sily umožňujúce uniknúť nebezpečenstvu alebo postaviť sa nepriateľovi. Táto odpoveď “bojuj, alebo uteč” je prirodzená a zdravá reakcia, ale problémy môžu nastať, keď stres pretrváva. Počas doby vyčerpajú trvalo zvýšené hladiny stresových hormónov všetky rezervy energie a výživy a spôsobí celkové vyčerpanie. Vzrastá krvný tlak a hladina cholesterolu, ktorá môže poškodiť srdcové a mozgové cievy, žalúdočnej sekrécie je príliš kyslá, klesá hladina pohlavných hormónov a mozog začne hladovať po glukóze (ktorá je jeho jediným zdrojom energie) a to naruší duševnú vyrovnanosť. Tento stav kladie ďalšie požiadavky na imunitný systém, ktorý sa môže tak oslabiť, že nedokáže zabezpečiť dostatočnú obranu proti infekciám a iným chorobám.

Ako môžu pomôcť potravinové doplnky proti stresu:

Početné nutričné látky sú nevyhnutné pre prirodzenú schopnosť organizmu zvládať situáciu, takže v stresových obdobiach je denné užívanie multivitamínových a multiminerálnych prípravkov obzvlášť dôležité. Na stres užívajte tiež vitamín B komplex; jednotlivé vitamíny, ktoré poskytuje, pomáhajú udržať zdravý stav nervového a imunitného systému a potláčať únavu. Význam vápnika a horčíka spočíva v ich schopnosti uvoľňovať svalové napätie a posilňovať činnosť srdca. Sibírsky ženšen aj panax ženšen môžu byť tiež účinné, pretože posilňujú nadobličky. Tieto protistresové prostriedky bývajú niekedy nazývané adaptogény, pretože pomáhajú telu sa adaptovať na náročné problémy. Niekedy sa tiež označujú ako “toniká”, pretože organizmus posilňujú. Uvedené doplnky je možné kombinovať, s výnimkou oboch ženšen, ktoré sa nemajú užívať spoločne.

Ostatné liečivky a uvedené doplnky používané jednotlivo alebo spoločne môžu byť cenné pri mimoriadnych okolnostiach. Pri stresom vyvolaných úzkostných stavoch užívajte kávu; najlepšie poslúži ako rezerva pre ťažké stresová období trvajúce niekoľko mesiacov. Nedajú Ak vám vaše starosti spať, užívajte kozlík (Valeriana), a ľubovník, sprevádza ak stres mierna depresia.

Odporúčané potravinové doplnky potlačujúce stres:

vitamín B komplex

dávkovanie: jednu tabletu dvakrát denne pri jedle

odporučenia: užívajte B 50 komplex obsahujúci 50 mcg vitamínu B12 a biotínu, 400 mcg kyseliny listovej a po 50 mg ostatných B vitamínov

vápnik / horčík

dávkovanie: 500 mg vápnika a 250 mg horčíka dvakrát denne pri jedle

odporučenia: bývajú k dostaniu v jednom doplnku

sibírsky ženšen

dávkovanie: 100 až 300 mg výťažku trikrát denne

odporučenia: štandardizovaný najmenej na 0,8 percenta eleuterosidy

panax ženšen

dávkovanie: 100 až 250 mg výťažku trikrát denne

odporučenia: štandardizovaný na obsah najmenej 7 percent ginsenoidov

káva

dávkovanie: 250 mg výťažku trikrát denne

odporučenia: štandardizovaný na obsah najmenej 30 percent kavalaktonů

kozlík (Valeriana)

dávkovanie: 300 mg výťažku dvakrát denne

pozor: môže pôsobiť ospalosť

odporučenia: štandardizovaný na obsah 0,5 percenta valerenová kyseliny

ľubovník bodkovaný

dávkovanie: 300 mg výťažku trikrát denne

odporučenia: štandardizovaný na obsah 0,3 percenta hypericínu

Nové poznatky o strese:

Jeden americký vedec uvádza, že liečebné účinky nedostatočne pochopených alternatívnych terapií, ako je liečba kryštály, pri ktorej sa na určité “centrá energie” v tele prikladajú kryštály, môžu byť založené na schopnosti zmierňovať stres. Je známe, že zníženie hladiny stresu vyvolá v mozgu a imunitnom systéme zmeny, ktoré zvyšujú schopnosť organizmu bojovať s chorobami.

Ak ste ťažko stresovaní dlhšie ako mesiac, zvyšuje sa vaše riziko nachladnutia na dvojnásobok. Bežný stres také závažné účinky nemá. Zo všetkých životných udalostí najväčší stres pôsobí ťažkosti na pracovisku, sťahovanie a problémy v osobných vzťahoch.

Viete, že:

V roku 1984 uvádzalo ministerstvo zdravotníctva v Sovietskom zväze zlepšenie výkonu u tých telegrafných operátorov, ktorí užívali sibírsky ženšen. Po tomto prostriedku pracovali vraj rýchlejšie a presnejšie.

Fakty a rady:

Nadobličková prípravky predávané v obchodoch so zdravou výživou môžu byť vhodným prídavkom k bežnej protistresové liečbe. Obsahujú B vitamíny, sladké drievko, sibírsky ženšen a iné protistresové látky

Čo ešte môžete urobiť proti stresu?

Pravidelne cvičte a skúšajte relaxačné techniky – jogu, dychové cvičenia, taj-či, meditácia alebo masáže.

Vynechajte alebo silne obmedzte kofeínové a alkoholické nápoje; môžu zvýšiť úzkosti a nespavosť.

Poraďte sa s psychológom, ako zvýšiť svoju schopnosť zvládať stresové situácie.

Udržujte doterajšie sociálne väzby: úzke vzťahy s rodinou a priateľmi; tiež rodinný zvieracie maznáčik je pre duševné zdravie dôležitý.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.You can leave a response, or trackback from your own site.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>